ӨРТ ҚАУІПСІЗДІГІНЕ ҚОЙЫЛАТЫН ТАЛАПТАР
Барлық өндірістік, әкімшілік, қоймалық және қосалқы үй-жайларда, сондай- ақ сыртқы жарылу-өрт қауіпті технологиялық қондырғылар мен құрылыстарда көрінетін жерлерде көрсетілген тақтайшалар ілінуі тиіс.
Аумаққа кірер алдында кәсіпорын аумағы бойынша қозғалысты ұйымдастыру схемасы ілінуі тиіс. Келетін және кететін көліктің қозғалыс маршруттары қиылыспауға тиіс.
Жанғыш газдар мен булар жиналуы мүмкін кәсіпорын аумағының учаскелерінде автомобильдердің, тракторлардың, мотоциклдердің және басқа да көліктің өтуіне тыйым салынады. Мұндай учаскелердің периметрі бойынша тиісті көрсеткіштер орнатылуы тиіс.
Алғашқы өрт сөндіру құралдарымен қамтамасыз етілмеген автомобильдердің аумағына кіруге тыйым салынады.
Авто құю эстакадаларының құю құрылғылары орналасқан өндірістік алаңдарда, АЖС отын тарату колонкаларында мұнай өнімдерінің әсеріне төзімді қатты жабынды болуы тиіс.Өндірістік алаңда рытвин болған жағдайда құю құрылғыларын, отын тарату жабдықтарын пайдалануға тыйым салынады.Төгу- құю құрылғылары орналасқан өндірістік алаңдардан ағызу құдықтарына төгілген мұнай өнімдерінің ағуы қамтамасыз етілуі тиіс.Ғимараттарға, құрылыстарға және өрт су көздеріне өтетін жолдар мен кіреберістер, сондай-ақ өрт сөндіру мүкәммалдары мен жабдықтарына баратын жолдар әрқашан бос болуы тиіс.
Ғимараттар арасындағы нормативтік өртке қарсы алшақтықтарды материалдарды, жабдықтар мен ыдыстарды жинауға, көлік тұрағына және уақытша ғимараттар мен құрылыстарды салуға пайдалануға рұқсат етілмейді.
Автогаз құю кешендерінде төтенше жағдайларды болжау
АЖС ыдыстық жабдықтарында дизель отыны мен бензиннің көп болуы отынның ағып кетуі және тұтану көзі болған жағдайда өрттің пайда болу қаупін туғызады. Технологиялық құдықтарға отын ағуы кезінде отын-ауа қоспасының жарылыс қауіпті шоғырлануының пайда болу қаупі пайда болады, бұл жарылысқа бастамашылық жасау көзі болған кезде технологиялық құдықтардағы осы қоспаның жарылысына себеп болуы және жер асты қоймаларындағы аварияны одан әрі дамыту үшін жағдай жасауы мүмкін.
Мұнай өнімдерін ыдыстарға құюдың белгілі бір жағдайларында (құю жылдамдығы ұлғайған кезде) статикалық электр зарядтары жерге қосу арқылы бұрылудан жылдам жинақталады, өйткені бензин мен дизель отыны электр тогының өте әлсіз өткізгіштері бар диэлектриктерге жатады. Мұндай жағдайларда сыйымдылыққа отын құю деңгейінің ұлғаюымен статикалық электр кернеуі өседі және будың ауамен және өрт қоспасының тұтануын немесе жарылысын тудыруы мүмкін ұшқын разряды болатын мәнге жетуі мүмкін. Ұшқындық разряд потенциалдар айырмасы салдарынан отынның бос бетінің құйма мойынның қабырғаларына жақындау сәтінде (сыйымдылықты 90% — дан жоғары толтырған кезде) болуы мүмкін. Жарылыс кезіндегі қысым 1470 кПа-ға жеткендіктен, жарылыс температурасы 1500-1800°С аралығында ауытқиды, ыдыстың герметизациясы болуы мүмкін. Бұл өз кезегінде герметизацияланған ыдыстарға оттегінің қол жеткізуіне, өрттің дамуына немесе от шарының пайда болуына, яғни аварияның одан әрі дамуына себепші болады.
Авариялар мен авариялық жағдайдың туындау қаупі жөндеу және технологиялық жұмыстарды жүргізуге дайындау үшін резервуарларды ашу кезінде және резервуарларда жөндеу жұмыстарын жүргізу кезінде туындауы мүмкін. Бұл ретте әдеттегі температурада ауа оттегінің қатысуымен өздігінен тұтануға қабілетті Темірдің пирофорлық шөгінділері ерекше қауіп төндіреді. Пирофорлық қосылыстар, егер олар мұнай өнімдері қабатының астында пайда болған жағдайда ең қауіпті. Сыйымдылықты мұнай өнімдерінен тез босату осы шөгінділердің бу-ауа қоспасының оттегімен қарқынды өзара әрекеттесуі үшін қолайлы жағдай жасайды. Бұл ретте пирофорлық шөгінділер 500-700°С температураға дейін қызуы және мұнай өнімдерінің тұтану және жану көзі болуы мүмкін.
Осылайша, ЖҚС-дағы өрт пен жарылыстың себептері болуы мүмкін:
- ашық от: тұтанған сіріңке, шам, сақтау орындарында, май құю станциясында темекі тасталған темекі тұқылдары; ашық от көзімен жөндеу жұмыстарын жүргізу;
- Ұшқын: машиналардың пайдаланылған құбырларынан Болат құралмен жұмыс істеу, ақаулы электр жабдықтарын пайдалану, шығу тегіне қарамастан басқа ұшқын;
Статикалық электрдің 3 разрядтары: статикалық электрден қорғау жүйесінің бұзылуы; мұнай өнімдерінің бетінде жүзетін заттар статикалық электр зарядын жинақтап, резервуардың қабырғасына жақындап, газ қоспасының ауамен тұтану көзі болатын ұшқындық разрядты тудыруы мүмкін; найзағай разрядтары, найзағай (найзағайдан қорғау конструкциясының ақауы кезінде) өрт пен жарылыстар тудыруы мүмкін.
- Табиғи катаклизмалар. Ыдыстық жабдықта дизель отыны мен бензиннің көп болуы отын ағып кеткен және тұтану көзі болған жағдайда өрттің туындау қаупін туғызады. Технологиялық құдықтарға отын ағуы кезінде технологиялық құдықтарда отын-ауа қоспасының жарылыс қауіпті шоғырлануының пайда болу қаупі туындайды, бұл жарылысқа бастамашылық жасау көзі болған кезде технологиялық құдықтардағы отын-ауа қоспасының жарылысына себеп болуы және жер асты қоймаларындағы аварияны одан әрі дамыту үшін жағдай жасауы мүмкін. Статикалық электрден және техникалық жарамды жабдықты қалыпты пайдаланудан қорғанудың жарамды жүйесі болған жағдайда да резервуарлардағы апат ықтималдығы жоққа шығарылмайды.
Бастауыш оқиға авария жанар-жағар май стансаларындағы ағуы пожаровзрывоопасного өнім.
Мұнай өнімдерінің жануы әрдайым ауамен будың тұтануынан немесе жарылуынан басталады. Будың бастапқы тұтану мұнай өнімдерінің тұтануына көшеді және оның толық жануына жағдай жасайды. Бензинмен салыстырғанда дизель отыны баяу буланады. Алайда, дизель отынының буының ауамен қоспасының жарылысы бензиннің бу-ауа қоспасының жарылу күшінен кем емес. АЖС-дағы апаттардың негізгі түрлері өрттер мен жарылыстар болып табылады.
Аварияның пайда болуына әкелуі мүмкін оқиғаларды талдау (технологиялық жүйенің герметикалығының бұзылуы) оларды екі негізгі топқа бөлуге мүмкіндік береді:
- ші топтағы оқиғалар — АЖС қалыпты технологиялық режимінің бұзылуына әкелуі мүмкін оқиғалар, мысалы: АЖС қызметкерінің ауыр есірткі жағдайы; материалдардың, Жабдық бөлшектерінің, бекіткіштердің, төсемелердің, сальниктердің және т.б. тозуы; статикалық электрден және найзағайдың қайталама көріністерінен қорғау құралдарының істен шығуы; тыныс алу клапанының дұрыс болмауы.
- ші топтағы оқиғалар-технологиялық жүйенің герметикалығын бұзуға әкелетін АЖҚС қалыпты технологиялық режимінің немесе жабдықтардың жай- күйінің бұзылуының авариялық жағдайлары, мысалы: резервуарларды, автокөлік бактарын асыра толтыру; отын тарату колонкасының герметикаланбаған сорғысын пайдалану; құбырдың герметикаланбаған учаскелерін жұмысқа қосу; ұшқын түсіретін құралмен жұмыс істеу және т. б.
Герметизация сипатына, ауа-райы және басқа да апат жағдайларына байланысты төгілулер, төгілулер өрттері, жарылыстар, отты шарлар түрінде дами алады:
- сұйық өнімдердің төгілуінің өртенуі — тез тұтанатын сұйықтықтар (ТТС) мен жанғыш сұйықтықтар (ГЖ) буының сұйықтықтың бетінен ауада диффузиялық жануы.
- өрт шары-ашық кеңістікте ауамен әлсіз аралас тығыз, бу-газ бұлттарының диффузиялық жануы;
- жарылыс-детонациялық жану — ашық кеңістікте немесе жабық көлемде дыбыстан жоғары жылдамдықпен алдын ала араластырылған газ немесе бу-ауа бұлттарының жану;
- мақта-тұтану, жалынның толқыны, ашық немесе жабық кеңістікте дыбысқа дейінгі жылдамдықпен алдын ала араластырылған газ немесе бу — ауа бұлттарының жануы.
Қарастырылатын авариялық жағдайлардың әрқайсысы дамудың бірнеше сатысына ие болуы мүмкін, белгілі бір жағдайлар үйлескен кезде тоқтатыла тұруы, келесі сатыға өтуі немесе неғұрлым жоғары деңгейге өтуі мүмкін:
- «А» деңгейі-дамуы қарастырылатын технологиялық блоктың шегінен шықпайтын авария;
- «Б» деңгейі-дамуы қарастырылып отырған Технологиялық блоктың шегінен шығатын, бірақ АЖС аумағымен шектелген авария;
- «В» деңгейі-АЖС аумағымен шектелген, дамуы шегінен шығатын апат.
Бірқатар авариялардың оқшаулануы дамудың бірінші сатыларында ғана мүмкін болады.