Қоғам

КҮРЕ ЖОЛ КӨЛІК ЛОГИСТИКАСЫНЫҢ БАСТЫ БАҒЫТЫ

Көлік инфрақұрылымы индустриалды экономикалардың да, қоғамдардың да негізі болып табылады. Ешбір жаңғыртылған ел Еуропа, Азия, солтүстік және оңтүстік арасындағы стратегиялық орналасуының арқасында Қазақстан үшін бірегей атрибут – жоғары сапалы автомобиль жолдарынсыз өмір сүре алмас еді. Кеден одағының аумағын пайдалану тауарларды барынша тасымалдауды қамтамасыз етуге тиіс.

Елімізде кедендік қызметті пайдалану бойынша келелі істерді іске асыру басталып та кетті. Осы мақсаттарға қол жеткізу үшін «Нұрлы жол» инфрақұрылымды дамытудың мемлекеттік бағдарламасы әзірленетін болады.

Сыртқы экономикалық қызметтің іргетастарының бірі – көлік қатынастары. Себебі, тасымалдау келісімдері негізгі экономикалық функцияны орындайды: тауарлар мен адамдарды штат шекаралары арқылы тасымалдау. Олардың көлік ұйымдары (жүк жөнелтушілер) үшін негізгі қызметі мемлекеттер арасындағы жүктерді тасымалдаумен байланысты. Көлік ұйымдары (жүк жөнелтуші), алушы мемлекеттердің жолаушылары арасындағы мұндай қатынастар осы тасымалдау шартымен байланысты және олар толық көлемде сақталуы тиіс.

Аталған тараптар арасындағы құқықтық қатынастар, ең алдымен, олардың арасында қол жеткізілген келісіммен және екінші кезекте келісімге әсер ететін кез келген қолданылатын заңдармен айқындалады.

Тасымалдау шартын жасасу және орындау нәтижесінде туындайтын барлық құқықтық қатынастар туралы жан-жақты түсінік алу үшін оның құрамдас элементтерін зерттеген жөн-атап айтқанда, жүкті тасымалдау мен жолаушының қол жүгін тасымалдау арасындағы айырмашылықты жасаған жөн.

Тасымалдау шарттары туралы келісімдер жүк тасымалдаушылардың немесе жалпы тасымалдаушылардың ақылы түрде белгілі бір көлік құралдарын пайдалана отырып, әртүрлі пункттер арасында жолаушыларды немесе жүктерді тасымалдау міндетін белгілейді.

Сыртқы экономикалық қызметтегі көлік дегеніміз – мүлік пен жолаушыларды бір мемлекеттен екінші мемлекетке немесе тауарлар мен жолаушыларды бір жерден екінші жерге жеткізу және транзиттеу.

Сыртқы экономикалық қызмет шеңберінде жүзеге асырылатын көлік қызметі ішкі қызметтен айтарлықтай ерекшеленеді:

  • жүкті немесе жолаушыны тасымалдау кедендік шекара арқылы жүзеге асырылуы тиіс;
  • шекарадан өтпейтін тасымалдау шарты әлі де халықаралық тасымалдау ретінде жарамды болуы мүмкін;
  • сыртқы экономикалық қызмет көбінесе тасымалдау үшін өзінің шыққан елінде шығарылғаннан басқа шетел валютасын пайдаланады;
  • халықаралық конвенциялар, Ұлттық заңдар және халықаралық әдет- ғұрыптар экономикалық қызметтің осы түрін жүзеге асыруда көлік тетіктері ретінде қызмет етеді.

Халықаралық тасымалдау шарты оның екі тарабы да оны жасасу еркіндігін өзара білдірген кезде жасалды деп саналады, бұл жүктерді тасымалдау шартын консенсуалды етеді, яғни оны екі тарап алғаш қараған сәттен бастап құқықтық салдарлар туғызады; дегенмен, кейбір жағдайларда ұлттық заңнамада қарастырылған ерекшеліктер бар.

Жүкті тасымалдау шарты бойынша бір тарап (тасымалдаушы) екінші тарап (жүк жөнелтуші) сеніп тапсырған жүкті болжамды орынға тасымалдауға және оны алуға уәкілетті жеке тұлғаға (алушыға) тікелей беруге келіседі, бұл ретте жүк жөнелтуші кез келген келісілген тарифке немесе келісімшарт ережелеріне сәйкес төлем жасауға келіседі. Шартты жасау кезінде ең бастысы шарт ережелерін бекіту. Шарттың талаптары – бұл тараптар келіскен және олар үшін міндетті мінез-құлық ережелері (ерікті модельдер), шарттық құқықтық қатынастардың бір тарапының мүмкін және тиісті мінез-құлық шараларының екінші тараптың мүмкін және тиісті мінез-құлқының келісілген шекараларына тәуелділігін анықтайды.

Жолаушылар мен багажды тасымалдауға арналған шарттар көлік туралы заңнамалық актілерге сәйкес келетін жол жүру билеттерімен және багаж түбіртектерімен расталады.

Келісімшарттық міндеттемелер жүк жөнелтуші жүкті тасымалдаушыға келісілген жерге тасымалдау үшін бергеннен кейін міндетті болады және мұндай келісімдер осы мақсатқа жету үшін орындалғанына келіседі.

Кез келген тасымалдау шартының бөлігі ретінде оның қай сәттен басталатыны нақты анықталуы керек; құқықтық доктрина мен тәжірибе бұл үшін билет сатып алу немесе жолаушыларды тасымалдау үшін көлік құралына отыру сияқты әртүрлі тәсілдерді қарастырады.

Сыртқы экономикалық қызметтегі тасымалдау шарты екіжақты сипатқа ие және әрқашан Көлік құралдарын кері қайтарып алуға әкеп соқтырмайды, сондай- ақ өз сипаты бойынша қайтарып алынбайды.

Осылайша, әр мемлекетте тасымалдау шартының анықтамасы біршама ерекшеленеді, бірақ тұтастай алғанда ұқсас болып қалады. Оған бірқатар заңды тұлғалар қатысады; Халықаралық экономикалық қызмет ережелеріне сәйкес жеке және заңды тұлғалар тасымалдауға қойылатын талаптардың мәні болып табылады. Тасымалдау шартының бір тарабы ретінде тасымалдауға мүдделі тұлға танылады, ол келісілген ақшалай соманы төлеуге келіседі; екінші бөлігін өтемақы немесе қызмет көрсету келісімшарттарының орнына тасымалдауды жүзеге асыратын көлік құралдарының иелері құрайды. Соңғы кездері әуе тасымалына қатысты да іргелі ғылыми зерттеулер, әуе тасымалының жауапкершілік, құқықтық реттеу мәселелерін қайта қарастыру қажеттігін атап өтеді. Әуе құқығы – авиация және әуе көлігін пайдалану мақсатында әуе кеңістігін пайдалану тәртібін белгілейтін құқықтық нормалардың жиынтығы. Елімізде ірі әуе және жерүсті көлік тораптарының желісі дамуда, олардың өткізу қабілеті артып келеді. Жалпы азаматтық авиацияда барлық көрсеткіштердің тұрақты өсуі байқалады. Алайда, әлемдік экономикалық дағдарыс, сондай-ақ 2020 жылы коронавирустық инфекцияның теріс салдары Қазақстанның Азаматтық авиациясына айтарлықтай әсер етті. Жалпы алғанда, әлемдік авиация индустриясы коронавирустық пандемиядан ең көп зардап шеккен салалардың бірі болып табылады және өзінің бүкіл тарихындағы ең ауыр дағдарысты бастан кешіруде. Қазақстанда коронавирустың халықаралық бағыттар бойынша таралуын болдырмау мақсатында көптеген рейстерді орындау қысқартылды. Дегенмен, әуе көлігі жолаушыларды, жүктерді және өзге де авиациялық тасымалдарды тасымалдау бойынша сұранысқа ие көліктердің бірі болып қала береді. Сондықтан әуе кеңістігін құқықтық реттеу, халықаралық келісімдер негізінде ұлттық заңнаманы дамыту басым бағыт болып қала береді.

«Қазақстан Республикасының Көлік туралы» Заңына сәйкес тасымалдаушы

  • бұл меншік құқығы негізінде немесе басқа да заңдылық негізде көлік құралын иеленетін жүкті, жолаушыны, теңдеме жүкті және поштаны өтемақыға немесе, сәйкесінше, рұқсат не белгіленген тәртіпте берілген лицензия негізінде жалдауды ұсынатын жеке немесе заңды тұлға екендігін ескерсек, тасымалдау шартына қатысушылардың құқықтық мүмкіндіктерінің шаралары айқындалатын құқықтық нысандардың бірі-секундарлық құқықтар. Осы құқықтар арқылы олардың иесіне біржақты заңды әрекетпен субъектінің құқықтық жағдайын өзгертуге өкілеттік беріледі. Сонымен қатар, екінші құқықтар міндетпен емес, басқа адамның байланыстылығымен қамтамасыз етіледі. Жүктерді тасымалдау шартының басында да, соңында да қайталама құқықтар жиі күшіне енеді. Олардың ішіндегі ең көп тарағаны – жүк жөнелтушіден жүк тиеу үшін вагонды беру туралы өтініш түскен кезде; содан кейін тасымалдаушы тиісті құқықтарды алады. Тасымалдаушының мүмкіндіктері тек жанама түрде жүктерді тасымалдау шарттарымен байланысты болса да, біз оларды екі себеп бойынша ерекше қарастыруға лайық деп санаймыз. Біріншіден, Көлік құралдарын ұсынбай бірде- бір тасымалдау шартына қол қоюға болмайды; екіншіден, қарау үшін қаралатын құқықтық нысандарды ғылыми бағалауға қатысты даулы мәселелер туындауы мүмкін. Жүк жөнелтушінің жүк тиеу көлігін беруге өтінімі ұсыныс ретінде қаралуы және тасымалдаушының шешіміне байланысты қабылдануы немесе қабылданбауы тиіс және керісінше, тасымалдаушылардан жүк тиеу жүктерін беруге өтінім алғандар үшін. Бұл мүмкіндік екінші құқық деп аталатын заң бойынша бар және келісімшартқа қол қоюдан туындайтын кез-келген болашақ субъективті құқықтарды білдіруге арналған. Тасымалдаушының жауапкершілігі өтінішті алған сәттен бастап оны мақұлдаған немесе қабылдамаған сәтке дейін туындайды. Тасымалдаушы мен жүк жөнелтушінің бұл қатынастары қазіргі уақытта тасымалдаушы көлік инфрақұрылымының иесі өтінімді мақұлдағаннан кейін ғана акцепт жасай алатындығымен қиындайды.

Көлік қызметтері халықаралық экономикалық қызметте маңызды рөл атқарады. Көліктің әртүрлі түрлері бар: теңіз, әуе, теміржол және құбыр көлігі – бұл сыртқы экономикалық қызметпен айналысатын кәсіпорындарға қол жетімді бес түрі – теңіз көлігін әлеуметтік қызметтің бір түрі ретінде қамтиды; көлік тауарларды, жолаушылардың багажын және поштаны жеткізу қызметтерін тасымалдауды қажет ететін кез келген нысандарды физикалық тасымалдауды қамтиды. Көлік қызметі де әлеуметтік құрамдас бөлікті құрайды.

Нарықтық инфрақұрылымды дамытуда, ішкі және сыртқы сауданы кеңейтуде автомобиль көлігі маңызды рөл атқарады.

Республиканың автомобиль паркінде шамамен 414 мың жүк автомобилі, 98,4 мың автобус, 3553,8 мың жеңіл автомобиль бар. Бұдан басқа, республикада 50 мың мотокөлік, сондай-ақ 149,3 мың автомобиль тіркемелері тіркелген.

Коммерциялық тасымалдаумен айналысатын жеке кәсіпкерлердің тасымалдау көлемін бағалауды есепке алғанда, республика автокөлігімен 2021 жылы 2875,5 млн. тонна жүк тасымалданды, жүк айналымы 132,1 млрд. ткм құрады.

Халықаралық жол тасымалдары (бұдан әрі – ХЖТ) жүйесі бойынша тасымалдарға қазіргі уақытта шамамен 4650 автомобиль көлігі тартылған. Жүктерді тасымалдау үшін жыл сайын Еуропа мен Азияның 39 елімен шамамен 109 мың дана рұқсат бланкілерімен алмасу жүргізілуде.

Тұрақты    қатынас    бойынша    135-нан    артық    халықаралық     және 250 облысаралық тұрақты жолаушылар маршруттары бар.

Автомобильдер паркі жоғары тозумен сипатталады – 12 жылдан жоғары пайдалануда болған автокөлік құралдарының үлес салмағы 63% құрайды, соның ішінде 57% – автобустар, 59% – жеңіл және 84% – жүк автокөліктері. Егер тасымалдау шартында көрсетілген міндеттемелер бұзылса немесе тиісінше орындалмаса, мүдделі тараптар – жүк тасымалдаушы, жүк тиеуші де, жүк алушы да жауапкершілікке тап болуы мүмкін; ТМД елдерінде шектеулі жауапкершілік қағидасы қолданылады.

Қазақстан Каспий бассейніндегі жүк ұйымдастыратын мемлекет болып табылады және экспортталатын жүктердің негізгі түрлері мұнай, металл, астық және басқалары болып табылады.

2021 жылғы Ақтау порты арқылы жүктерді ауыстырып тиеу көлемі өткен жылғы тиісті кезең      көрсеткішінің  94,7 пайызын құрайтын 12,2 млн. тоннаны құрады.

ҚР ИДМ басшысының айтуынша, қазіргі уақытта Қазақстанның көлік саласы оң динамиканы көрсетуде. Жүк тасымалы көлемінің өсуі сақталды.

Мәселен, ағымдағы жылдың қаңтар-ақпан айларында өткен жылдың ұқсас кезеңімен салыстырғанда:

  • теміржол көлігімен жүк тасымалдау көлемі 10 %-ға ұлғайып, 70,8 млн тоннаны құрады;
  • транзиттік жүктерді тасымалдау көлемі 20 %-ға өсіп, 4 млн тоннаны, контейнерлерді – 12 %-ға, көрсеткіші 174,7 мың ЖФЭ құрады.

Көлемдердің төмендеуіне Иранға астық кіргізуге жоғары экспорттық баж енгізу және мұнай жеткізуге экономикалық эмбарго енгізу, сондай-ақ мұнай бөлігінің экспорт бағыттарының өзгеруі (құбыржолды пайдалану) экспорттық баж салығын енгізуге ықпалын тигізді.

«Қазтеңізкөлікфлоты» ұлттық кеме компаниясы да жүк тасымалына орасан зор үлес қосуда. Бүгінгі күні компания флоты 19 кемеден тұрады, оның ішінде: жүккөтергіштігі 12-13 мың тонна 6 мұнай құюшы танкер, жүккөтергіштігі 3 600 тонна болатын 8 барж-алаңдар, 5 буксир бар.

Теңізде жүзу қауіпсіздігін қамтамасыз ету мақсатында кеме қозғалысын басқару жүйесін құру қолға алынды. Сыртқы экономикалық қызметте жүктерді тасымалдау ешқашан қатысушы Тараптардың ешқайсысының жауапкершілігін төмендетпеуі немесе арттырмауы керек.

Теміржол саласында темір жолдар желісі жеткілікті дамымаған, негізгі құралдардың тозуы, жолаушы жылжымалы құрамының тапшылығы өсуде. Сервистің төмен деңгейі мен бәсекелестіктің болмауы орын алады, сондай-ақ темір жол көлігін жаңарту мен дамытуды жеткіліксіз қаржыландыру білінеді. Тариф белгілеудің қолданыстағы қағидаттары мен реттеу тетігі тасымалдаушының клиентке бағдарлануын болдырмайды. Елдің транзиттік әлеуетін барынша тиімді іске асыру қажет және темір жол желілерін дамытуға жаңа (жеке) субъектілерді тарту қажет, олар өз кезегінде көлік-коммуникация кешенінде бәсекелес ортаны құруға және көлік құралдары паркін ұлғайтуға мүмкіндік береді.

Ұзақ жылдар бойы жолаушылар тасымалдарын жүк тасымалдары есебінен, сондай-ақ экономиканың басқа салаларын (тау-кен өндірісі, құрылыс және агроөнеркәсіп кешені) баға өсуіне қарай темір жол тарифтерінің түсуі есебінен тоғыспалы субсидиялауға жол беретін экономикалық саясат активтерінің «шығарылуына» және мемлекеттің көлік инфрақұрылымының сапасын нашарлатуға әкеп соқтырады.

Саланың негізгі қорларының жиналған тозуы теміржол көлігінің технологиялық тұрақтылығын жоғалту қаупін тудырады және өз ресурстары таусылып бара жатқан жылжымалы құрамды және инфрақұрылым объектілерін жаңартуға инвестицияның едәуір қажеттілігін анықтайды.

Теміржол көлігінің тиімділігі, қолда бар ассортимент, пайдаланушыларға ұсынылатын қызметтің қол жетімдігі мен сапасы, қызметке инновацияларды енгізу деңгейі нарықтың қазіргі заманғы талаптарына толық жауап бере алмайды.

Теміржол көлігі жұмысының мемлекет экономикасының барлық салалары үшін маңыздылығын ескере отырып, Министрлік ««ҚТЖ» ҰК» АҚ бірлесіп, Қазақстан Республикасы темір жол көлігін одан әрі дамыту бойынша Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2010 жылғы 30 қыркүйектегі №1006 қаулысымен бекітілген Қазақстан Республикасының көлік инфрақұрылымын дамыту жөніндегі 2010-2014 жылдарға арналған бағдарламаның темір жол көлігі бөлімінің негізін құраған кешенді тәсілдерді әзірлеу бойынша ауқымды, жүйелі жұмыстарды жүргізді.

Бұл ретте осы бағдарламаның негізгі міндеті саланың қолданыстағы институционалды құрылымын және саланың экономикалық моделі реформасын түзету негізінде реформалау үдерісін аяқтау болып табыладыКейбір елдердің ұлттық заңнамасында және халықаралық келісімдерде белгіленген жауапкершілікті шектеу немесе алып тастау, егер залал тасымалдаушының қасақана әрекеттері немесе немқұрайлылығы нәтижесінде келтірілген болса, қолданылмайды.

Көлік конвенцияларында сыртқы экономикалық қызмет шеңберінде жолаушыларды немесе багажды тасымалдау кезіндегі жауапкершілікке қатысты өте нақты талаптар бар. Алайда, халықаралық келісімдер жауапкершілік мәселелерін тікелей шешпейтінін, тек шешім қабылдау үшін олардың ұлттық құқықтық базасына сілтеме жасайтынын есте ұстаған жөн. Бұдан басқа, жүктер мен жолаушыларды тасымалдау туралы келісімде белгіленген кез келген шарттарды оның тараптарының ешқайсысы біржақты тәртіппен өзгертуге немесе жоюға болмайды.

Сыртқы экономикалық қызметті көліктік қамтамасыз ету – бұл техникалық, технологиялық элементтердің, экономикалық, коммерциялық-құқықтық және ұйымдастырушылық әсерлердің, өндірістің, тұтынудың және айналымның барлық кезеңдері мен деңгейлеріндегі көлік операциялары мен процестерін басқарудың нысандары мен әдістерінің жиынтығы.

  • СЭҚ әлемдік нарықта сатып алу-сату нысанасы болып табылады және оның әлемдік бағасының қалыптасуына әсер ететін барлық факторлардың әсеріне ұшырайды. СЭҚ халықаралық тауар нарықтарының құрылуымен және өсуімен тығыз байланысты; олардың өзара байланысы екі жақты сипатта болады.
  • Сыртқы сауда жүктерін тасымалдау кезінде клиент көлік қызметінің сапасына жоғары талаптар қояды:
  • сыртқы сауда келісімшарттарының шарттары және олардағы айыппұлдар әрқашан ішкі келісімшарттарға қарағанда қатаң;
  • тасымалдау қашықтығы және тауардың құны ішкі тасымалдарға қарағанда жоғары;
  • әлемдік көлік қызметтері нарығында әртүрлі елдердің көлік ұйымдары арасындағы бәсекелестік жоғары.

СЭҚ ТҚ кезеңдері деп тауарларды тасымалдау процесінің алдындағы, ілеспе және аяқтайтын жекелеген көлік және қосалқы операциялардың жиынтығы түсініледі [21, 29 б.].

СЭҚ келесі кезеңдерді қамтиды:

  • Дайындық:
  • өнімді тасымалдауға дайындау (жүк жөнелтуші жүзеге асырады);
  • өнімді көліктік таңбалау және таңбалау (жүк иесі де, экспедитор да жүзеге асыра алады);
  • жөнелтушінің қоймасындағы қойма жұмыстары;
  • жүк иесіне тауарларды тасымалдаудың ықтимал нұсқалары мен тәсілдері туралы кеңес беру;
  • жүкті тасымалдау бойынша қызметтер көрсетуге шарт жасасу;
  • жүкті оператордың немесе экспедитордың қарамағына оның қоймасында шоғырландыру үшін беру;
  • жүк иесіне жүкті жөнелту уақыты және жүктің алушыға келуінің есептік уақыты туралы хабарлау;
  • болжамды тасымалдаудың барлық кезеңдері бойынша жиынтық тарифтік төлемді және қызметтер үшін экспедиторға комиссияны қамтитын оператордың немесе экспедитордың қызметтеріне ақы төлеу. Барлық сыртқы сауда тасымалы тек алдын-ала төленеді.
  • Негізгі тасымалдау кезеңі:
  • экспедитор-оператордан жүкті бірінші тасымалдаушыға беру;
  • көліктің магистральдық түрінің жөнелту пунктіндегі тиеу операциялары;
  • көліктің магистральдық түрімен тасымалдау;
  • екінші және кейінгі тасымалдаушыларға беру пунктіндегі қайта тиеу;
  • көліктің магистральдық        түрімен        екінші        және            кейінгі тасымалдаушылармен тасымалдау;
  • көліктің магистральдық түрінен межелі пунктке түсіру;
  • жүкті экспедитордың немесе оператордың жауапкершілігіне беру.
  • Қорытынды кезең:
  • жүкті жүк алушыға тапсыру.
  • тасымалдаудың соңғы төлемі (егер бұрын тек аванс төленген болса).
  • жүкті іздестіруді (экспедитор немесе жүкті соңғы тасымалдаған көлік ұйымы жүзеге асыра алады).

СЭҚ барлық кезеңдеріне тән:

  • қажетті көліктік, ілеспе, кедендік, шекаралық, банктік және басқа да құжаттарды дайындау;
  • жүктің кез келген уақытта болуы туралы жүк иесіне хабарлау.

СЭҚ ТҚҚ-ның көрсетілген кезеңдері тауарды жеткізудің базистік шарттары және көлік шарттары түрінде сатып алу-сату шарттарында келісілетін және тіркелетін тауарды сатушының немесе сатып алушының бақылауымен жүргізіледі. Жүкті беру – тасымалдау процесінің соңғы кезеңі, ол тасымалдау шартының орындалуы болып табылады және, ең алдымен, тасымалдаушының жауапкершілігіне байланысты бірқатар маңызды мәселелерді қояды. Тасымалдаушыға шағымдану мерзімдерін және ескіру мерзімдерін есептеу де жүкті беру күніне байланысты [22, 36 б.].

Сыртқы экономикалық қызметті көліктік қамтамасыз ету элементтері

  • Техникалық элемент – тауардың физика-химиялық қасиеттерінің тасымалдауға қатысатын әртүрлі көлік түрлерінің көліктік қайта тиеу құралдарының техникалық сипаттамаларына сәйкестігі;
  • Технологиялық элемент – тасымалдауды ұйымдастырудың әдістері мен әдістерінің жиынтығы: жүкті жеткізу жылдамдығын арттыратын және тасымалдау құнын төмендететін прогрессивті көлік-технологиялық жүйелерді қолдану (контейнерлік, контрейлерлік, лихтерлік, паромдық және басқа жүйелер бар);
  • Ұйымдастырушылық элемент – жүк иесіне (жүктерді Есіктен есікке дейін тасымалдауды жүзеге асыратын ұйымдар) кешенді көлік қызметін құруға ықпал ететін көлік және делдалдық ұйымдардың қызметі;
  • Экономикалық элемент – көлік ұйымдарының қызметін мемлекеттік реттеу әдістерінің (салық саясаты, кеден саясаты, рұқсат беру шаралары, лицензиялау және т.б.) және көліктің жекелеген түрлеріндегі көлікішілік реттеу әдістерінің (тарифтік саясат, сервис деңгейі және жүктерді тасымалдау ережелері) жиынтығы. Барлық аталған әдістер экономикалық нәтижеге әсер етеді;
  • Құқықтық элемент – көлік ұйымдарының қызметін реттейтін мемлекеттік және халықаралық нормативтік актілер жүйесі: әртүрлі көлік түрлерінің кодекстері, жарғылар, конвенциялар (жекелеген жүк түрлерін көліктің жекелеген түрлерімен тасымалдауды регламенттейді және т.б., сондай-ақ төрелік жүйесі – дауларды шешу тәртібін қамтиды), үкіметаралық келісімдер.

Көлік қатынастарын құқықтық реттеуді зерттеу оның негізінен осы қатынастарға делдал болатын бір құқықтық формаға – тасымалдау шартына бағытталғанын көрсетеді. Оның маңыздылығы жүктерді қауіпсіз тасымалдауды қамтамасыз етуде, сондай-ақ жылдам жеткізу мерзімінде, бұл маңызды мәселелер болып табылады. Құқықтық қатынастар үшін бұл маңыздылықтың өзіндік ерекшелігі және олармен байланысты азаматтық-құқықтық жауапкершілік бар, соңғы уақытқа дейін тасымалдау құқықтық қатынастары жүйелі түрде сипатталынды. Сонымен қатар, жүк тасымалдауды жоспарлаудың капиталистік қоғамдағы көлік қызметін ұйымдастырудан айырмашылығы, социалистік қоғамдағы көлік қызметін ұйымдастырудың жоспарлы және сапалы жаңа әдістерін қолдану болды. Міне, социалистік экономика жағдайындағы жүк тасымалы қатынастарын құқықтық реттеудің сапалық ерекшеліктерін барынша айқын сипаттайтын тасымалдауды жоспарлаудың құқықтық институтының маңызы осыдан.

Жүк тасымалдауды жоспарлау Кеңес мемлекеті жүзеге асырған жоспарлы шаруашылықты басқару жүйесінің құрамдас бөлігі болып табылады. Көлікті жоспарлау ауылшаруашылық және өнеркәсіптік өндіріс процестерінің ажырамас бөлігі болып табылады; жүктерді жоспарлау жеткізу және тауар айналымы жоспарларын сақтауға қызмет етеді. Заң жүк тасымалын жоспарлау мен материалдық өндірістің басқа салалары, атап айтқанда, жоғарыда айтылғандай материалдарды тасымалдау мақсатында материалдық өндірісті жоспарлау арасындағы байланысты белгілейді. 1957 жылы өнеркәсіп пен құрылысты басқаруды қайта құрумен жүк тасымалдау жоспарлары жеңілдету, түсіну және тиімділік тұрғысынан одан әрі жетілдірілді; мемлекеттік жоспарларды нақтылау немесе егжей-тегжейлеу кезінде клиенттердің рөлі күшейтілді.

Жүктерді тасымалдауды жоспарлау процесі жүзеге асырылатын актілер әкімшілік-құқықтық актілердің белгілерімен сипатталынды: яғни, мемлекеттік органдар шығаратын, ұйымдастырушылық міндетті сипаттағы ерікті әрекеттер болып табылады. Сондықтан жүк тасымалдауды жоспарлауда дамитын қатынастар әкімшілік-құқықтық сипатқа негізделген.

Жүк тасымалдауды жоспарлауға тән ерекше сипаттамалар мен құқықтық қатынастар:

  • жүк тасымалын жоспарлау бір әрекет негізінде емес, өзара әрекеттесетін көптеген жоспарлар негізінде;
  • жүк тасымалдарын жоспарлау – жоспарлы тапсырмаларды орындаушылардың бастамашылығы мен өзіндік ерекшелігін есепке алу арқылы жүзеге асырылады.

Қазіргі кезде тасымалдау қатынастарын реттеуде қатаң нормативтік және жоспарлы реттеу жүйесі шешуші рөл атқарады. Әрине, тасымалдау шартының тасымалдау қатынастарын реттеудің азаматтық-құқықтық әдісі ретіндегі рөлін жоққа шығару дұрыс болмас еді. Тасымалдау шарты оның пәніне (сандық және сапалық сипаттамаларына), оның орнына (тағайындалған станциясына) және жүк алушының (жүк жөнелтушінің) қабылдауына байланысты тасымалдау шарттарын реттеуге қызмет етеді.

К.Ф.Егоровтің пікірінше, жүк тасымалдауды жоспарлаудан туындайтын міндеттеме туралы: «Бұл міндеттемеде, сөзсіз, әкімшілік-құқықтық элементтер бар, бірақ тұтастай алғанда, бұл экономикалық және ұйымдастырушылық салада бір-біріне бағынбайтын және тәуелсіз тұлғалар ретінде осы құқықтық қатынаста әрекет ететін тараптардың теңдігімен сипатталады. Сонымен қатар тараптардың теңдігі бұл жүктерді тасымалдау қатынастарының жоспарлы сипатына қайшы келмейді, керісінше, жоспарланған мақсаттарды жүзеге асыру құралы болып табылады».

Ғалымдар «қазіргі кезде жүктерді тасымалдаудың орталықтандырылған жоспарлаудың болмауы, ал тасымалдауды ұйымдастыру шарттарының қалыпты азаматтық-құқықтық шарттар маңызына ие болуы, жүктерді жүйелі тасымалдауды ұйымдастырумен байланысты қатынастарды реттеуді қамтамасыз етуге арналған ұзақ мерзімді болуы, оларды реттеу деңгейінің жоғары болғанына қарамастан, тасымалдауды ұйымдастыру шарттарының құқықтық маңызын жеткілікті бағаламау орын алып отырғандығын» атап өтеді. Жүктерді тасымалдау бойынша қатынастар бүгінде жүктерді тасымалдау бойынша тиісті азаматтық-құқықтық міндеттемелердің туындауына негіз болатын шарттар жүйесімен реттеледі.

В.А. Егиазаров жүктерді тасымалдауға байланысты құқықтық қатынастарды тасымалдау көлемі бойынша міндеттеме ретінде атауды ұсынды. Заң әдебиеттерінде тасымалдау шартында жүк жөнелтуші мен жүк алушы бір тарапты, ал тасымалдаушы екінші тарапты білдіреді деген пікір айтылды. Бұл авторларт тұжырымдамалар жүк алушының жүк жөнелтушіге өз құқықтарын беру құқығымен өз дәлелдерін негіздейді. Тасымалдаушыға қойылатын талап бойынша, сондай-ақ жүктің толық жоғалуы және тасымалдау төлемдерінің артық болуы кезінде талап ету құқығы бірдей дәрежеде жүк жөнелтушіге де, алушыға да тиесілі. олардың пікірінше, жүк жөнелтуші мен жүк алушы бір тарап, сондай-ақ, жүк тағайындалған станцияға келген кезде барлық жауапкершілік осы тасымалдау бойынша тасымалдаушыны жүк алушы көтереді.

Сонымен қатар, жүк жөнелтуші мен жүк алушы әр түрлі жауапкершілікке ие.

Жүк жөнелтушінің жүктерді тасымалдауға беруіне және оны тасымалдаушының қабылдауына байланысты туындайтын қатынастарға тағы бір көзқарас бар. С.С. Алексеев, Б.Л. Хаскельберг пен К.К. Яичков: «Жүктерді тасымалдауға беру — бұл жүк жөнелтушінің дербес біржақты талабы, өзінің заңды табиғаты бойынша біржақты болып табылатын мәміле арқылы жүзеге асырылады» – дейді.

Tags

Related Articles

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Back to top button
Close